ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«Երբ մարդիկ հուսահատված են, արվեստագետն ո՞ւմ համար ստեղծագործի»

«Երբ մարդիկ հուսահատված են, արվեստագետն ո՞ւմ համար ստեղծագործի»
26.06.2009 | 00:00

«ՀԱՃԱԽ ՄՏԱԾՈՒՄ ԵՄ, ՈՐ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ԲԱԽՈՒՄՆԵՐՆ ԸՆԴԱՄԵՆԸ ԿԵՂԾ ԹՇՆԱՄԱՆՔԻ ՏՊԱՎՈՐՈՒԹՅՈՒՆ ՍՏԵՂԾԵԼՈՒ ՀԱՄԱՐ ԵՆ»
…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրավունքը de facto»-ի հյուրն է քանդակագործ, ՀՀ ժողովրդական նկարիչ Լևոն Թոքմաջյանը, ում ստեղծագործությունները դարձել են նորօրյա Երևանի խորհրդանիշներ` իրենց շուրջը ձևավորելով առանձնահատուկ միջավայր ու մթնոլորտ:
«ՔԱՆԴԱԿԻՆ ՄԱՔՈՒՐ ՄԻՋԱՎԱՅՐ Է ՊԵՏՔ»
-Պարո՛ն Թոքմաջյան, ժողովրդի սիրելի քանդակներից մեկը՝ Մարտիրոս Սարյանի արձանը, տեղադրված է Երևանի կենտրոնում, վերջերս ստեղծված Գևորգ Չաուշի արձանը հեռավոր ծայրամասում՝ 15-րդ թաղամասում: Ձեզ համար էակա՞ն է, թե մայրաքաղաքի որ հատվածում է հանգրվանում Ձեր ստեղծագործությունը:
-Ինձ համար տարբերություն չկա, թե իմ գործը որտեղ է դրված, բայց ժողովրդի համար, կարծես թե, կա: Չպետք է ամեն ինչ կուտակել քաղաքի կենտրոնում: Ես նկատում եմ, որ հիմա ծայրամասերում էլ է վիճակը փոխվում: Առաջ շատ անմխիթար պատկեր էր, մարդիկ ուզում էին վաճառել իրենց տներն ու գնալ ծայրամասերից, բայց հիմա ասում են, որ Գևորգ Չաուշի հրապարակի մերձակա տարածքում բնակարանների գները բարձրացել են: Սա պայմանավորված է նրանով, որ տարածքն ավելի գեղեցիկ, բարեկարգ է դարձել: Եվ սրանում դեր ունի նաև իմ ստեղծած արձանը: Որտեղ որ արձան է դրվում, այնտեղ պետք է բարեկարգել, շուրջը համապատասխան մթնոլորտ, մարդկանց համար հանգստի գոտի ստեղծել: Գեղեցիկ և բարձրարվեստ քանդակը նաև մատաղ սերնդի գեղագիտական, հայրենասիրական դաստիարակության գործոն է: Այդպես պետք է լինի քաղաքի բոլոր հատվածներում: Կարծում եմ՝ պետք է անպայման ընդլայնել արձանների աշխարհագրությունը: Արձան կանգնեցնելը միայն անձի մասին հիշողություն արթնացնելու համար չէ, դա նաև քաղաքաշինություն է: Ոչ բոլոր հուշարձաններն ունեն միջավայր: Սարյանի արձանը, օրինակ, ստեղծեց այդ միջավայրը: Նրա շուրջը հավաքվում են նկարիչները, զբոսաշրջիկները: Չաուշի հրապարակը դեռևս միջավայր չունի: Մի կողմում խանութ է, մյուսում՝ քյաբաբանոց, երրորդում՝ սրճարան: Դրանք խանգարող հանգամանքներ են, քանդակին մաքուր միջավայր է պետք:
-Վարչապետ Տիգրան Սարգսյանի հավաստմամբ՝ 2013 թվականի հունվարի 1-ից Երևանի մերձակայքում և, առհասարակ, հանրապետության ողջ տարածքում, բացառությամբ Ջերմուկի, Սևանի և Ծաղկաձորի, կասեցվելու է խաղատների գործունեությունը: Ձեզ հավանակա՞ն է թվում նման հեռանկարը, եթե հաշվի առնենք, թե ինչպիսի գումարներ են ներդրել խաղատների վրա դրանց տերերը:
-Դա ինձանից շատ հեռու հարց է: Բայց ես հաճախ գնում եմ Էջմիածին և մայրուղու վրա տեսնում խաղատների այդ շարքը, որոնք վերացնելը, անշուշտ, ճիշտ է: Վարչապետի հայտարարությունը շատ տեղին է, միայն թե կարողանան վճռականություն ցուցաբերել այդ գործում: Չեմ պատկերացնում, թե դա ինչպես է արվելու: Հո շենքը չե՞ն տեղափոխելու: Բոլորս էլ գիտենք, թե ովքեր են կանգնած կազինոների հետևում: Հիմա մի ավտոտնակի, մի ավտոլվացման կետի չեն կարողանում դիպչել, եթե անգամ դրանք գտնվում են բակի կենտրոնում, ուր մնաց կազինոն քանդեն:
-Այնինչ, շատ արագ և հիմնովին քանդեցին տրամվայի գծերը, և մենք զրկվեցինք էկոլոգիապես ամենանախընտրելի տրանսպորտից:
-Այո՛: Որովհետև այդ ռելսերը գուցե ինչ-որ մեկին շատ պետք էին: Այդպիսի հակասական բաներ, իհարկե, կան մեր քաղաքում:
«ՔԱՂԱՔԱՊԵՏՆ ԱԶԱՏ, ԻՆՔՆՈՒՐՈՒՅՆ ԳՈՐԾԻՉ Է»
-Երևանի նորընտիր ավագանու հետ ի՞նչ հույսեր եք կապում: Նախընտրական կրքերին կհաջորդի՞ խաղաղ, կառուցողական աշխատանքի շրջանը:
-Շատ չեմ հետևում այդ բաներին, ես արվեստագետ եմ, բայց, բնականաբար, օդի մեջ չեմ ստեղծագործում, այս հողի վրա եմ կանգնած, և ինչ-որ կերպ այդ անցուդարձերը նաև ինձ են առնչվում: Հաճախ չեմ էլ հավատում բորբոքված կրքերին, մտածում եմ, որ քաղաքական բախումները սարքովի են, ընդամենը կեղծ թշնամանքի տպավորություն ստեղծելու համար: Բայց ասեմ, որ հանրապետականին (չասեմ «կուսակցություն» բառը), կոնկրետ` Գագիկ Բեգլարյանին, ես միշտ էլ վստահել եմ: Նա գործունյա մարդ է, քաղաքի մարդ է և կարող է շատ բան անել, եթե չխանգարեն: Քաղաքապետն ազատ, ինքնուրույն գործիչ է: Բեգլարյանը խոստացավ, որ ինքը կկատարի ավագանու բոլոր որոշումները, բայց բոլորս էլ հասկանում ենք, որ ամեն ինչ իրենից է կախված. ուզեց` կլինի, չուզեց` ոչ: Մանավանդ երբ տեսնում եմ, թե ինչպես են արվեստագետները խմբվել քաղաքապետի կողքին, չեմ կարողանում հասկանալ, թե ի՞նչն է նրանց տարել այնտեղ: Մի՞թե այդ մարդիկ այլևս անելիք չունեն իրենց ոլորտում, որ կառչել են վերջին փրփուրներից: Միշտ չէ, որ դերասանը կամ երաժիշտը պիտի որոշեն քաղաքի բախտը: Նրանք կոմպետենտ մարդիկ չեն, չէ՞: Ես հին երևանցի եմ, սիրում եմ Երևանը և ինչ-որ տեղ էլ Երևանի ձևավորման մեջ իմ ավանդն ունեմ, բայց չմխրճվեցի քաղաքի ավագանու մեջ: Իմ գործը արվեստն է: Բայց, կրկնեմ, որպես կենտրոնի բնակիչ` Գագիկ Բեգլարյանին հավանում եմ, և եթե նա լիներ մեկ այլ կուսակցության անդամ, ասենք` ընդդիմադիր կոնգրեսի ներկայացուցիչ, ես դարձյալ ձայնս կտայի նրան: Մենք ինչքան էլ փնովենք սոցիալիզմը, Սովետական Միությունը, չենք կարող չասել, որ Լենինը հանճարեղ մարդ էր: Ո՞վ կարող է ժխտել Լենինի գաղափարական պոտենցիալը: Նա ասում էր` կադրերն են որոշում ամեն ինչ: Սա բացարձակ ճշմարտություն է: Իսկ այսօր ովքե՞ր են մեր կադրերը: Մասնագետ լինեն-չլինեն, հասկանան-չհասկանան գործից, ոչ մի նշանակություն չունի: Կարևորն այն է, որ մարդը համապատասխան կուսակցության անդամ լինի: Սա երկիրը չի տանում զարգացման:
«ՋՈՒՐ ՊՂՏՈՐԵԼՈՒ ՆՊԱՏԱԿԸ ՄԻՇՏ ՆՈՒՅՆՆ Է. ՈՒԶՈՒՄ ԵՆ ՁՈՒԿ ԲՌՆԵԼ»
-Հայ հեղափոխական դաշնակցությունը և խորհրդարանական ընդդիմությունը` «Ժառանգություն» կուսակցությունը, կարծես թե, համակարծիք են քաղաքապետի ընտրությունների արդյունքների հարցում: Համենայն դեպս, այդ երկու քաղաքական ուժերի ներկայացուցիչները չեն ստորագրել ընտրությունների վերջնական արդյունքներն ամփոփող փաստաթուղթը: Ըստ Ձեզ` սա ընդդիմադիր դաշինքի ձևավորման նախաքա՞յլ է:
-Առերևույթ տպավորությունները խաբուսիկ են: Օրինակ՝ ՀԱԿ-ը հայտարարում է, թե ինքը չի ուզում վերցնել ավագանու մանդատները: Է՜, հետո՞: Ազատ մնացած տեղերը կզբաղեցնեն իրենց հակառակորդները: Ամեն ինչ այսօր ծիծաղելի է դարձել: Նախ՝ դաշնակցությունն է անհասկանալի «խաղեր տալիս»: Նախագահական ընտրություններում ինչե՜ր չասաց նախագահի, իշխանության հասցեին: Հետո գնաց-դարձավ իշխանության մաս: Հիմա էլ կոալիցիայից դուրս եկավ ու դարձավ «ընդդիմություն»: Դրա ընդդիմությունը ո՞րն է: Լևոն Տեր-Պետրոսյանի ընդդիմություն լինելը, լավ-վատ, հասկանում ենք: Մարդն ընդդիմություն է: Կոնկրետ հայտարարում է, որ այս իշխանություններն ավազակախումբ են, պիտի տապալվեն, պիտի հրաժարական տան և այլն: Հարցն այն չէ՝ ես համաձա՞յն եմ, թե ոչ նրա ասածներին: Ինչպիսի վերաբերմունք էլ ունենամ նրա նկատմամբ, չեմ կարող ժխտել, որ նա ընդդիմադիր է: Իսկ այլ ընդդիմություն պարզապես չեմ տեսնում: Հո ասելով չէ՞:
-Չե՞ք կարծում, որ ուժեղ ընդդիմությունը նպաստում է, որպեսզի ուժեղանա նաև իշխանությունը, առավել անխոցելի լինի դրսի ուժերի առջև:
-Այնքան էլ համաձայն չեմ: Նայեք Վրաստանի իրավիճակին: Վրաստանի ընդդիմությունն ուժեղ ու համառ է, բայց Սաակաշվիլին դրանից չի ուժեղանում: ՈՒրեմն, Ձեր նշած բանաձևն այնքան էլ ճիշտ չէ: Կրկնեմ՝ ես քաղաքագետ չեմ, բայց իմ տրամաբանությամբ չեմ կարող ընդունել այդ տեսակետը: Ես չգիտեմ՝ կոնգրեսն ուժե՞ղ է, թե՞ ոչ: Բայց նկատում եմ, որ շատ հանդարտ, դանդաղ քայլերով է շարժվում, ու մարդիկ էլ ձանձրանում են:
-ԱՄՆ-ի ներկայացուցչությունը ԵԱՀԿ-ում կոչ է հղել ՀԱԿ-ին` չհրաժարվել մայրաքաղաքային ավագանու իրենց մանդատներից: Համամի՞տ եք այս կոչի հետ:
-Համամիտ եմ: Պետք է պայքարել: Եթե Լևոնը, նախագահ լինելուց հետո, համաձայնեց իր թեկնածությունը դնել քաղաքապետի ընտրություններում (իհարկե, հասկանում ենք, որ նա հաղթելու դեպքում չէր դառնա քաղաքապետ, այդ պաշտոնը կթողներ իր թիմակիցներից մեկին), ուրեմն, ինչո՞ւ է այսօր հրաժարվում իրեն բաժին հասած ձայներից: Թող պաշտոնը վերցնի ու կռիվ տա, պայքարի, գլուխ ջարդի: Այդպես վարվեց «Ժառանգությունը» Ազգային ժողովում: Այդպիսի բարոյական ապտակները, անարդար մրցակիցներին այդ կերպ ձեռնոց նետելը հատուկ են այն երկրներին, որտեղ կարգ ու կանոն կա, օրենքը գործում է բոլորի համար: Մեր երկրում ո՞ւմ են հետաքրքրում նման բաները: Էլ չենք խոսում այն մասին, որ անարդար ընտրությունների պատճառով մեր երկիրը զրկվեց ԱՄՆ-ի կողմից հատկացվող գումարներից:
-Նկատի ունեք «Հազարամյակի մարտահրավերներ» ծրագրի շրջանակներում ճանապարհաշինությանը հատկացվող գումարնե՞րը:
-Այո՛, դա նկատի ունեմ: Անընդհատ ջուր է պղտորվում: Մե՛կ անարդար ընտրություններն են պատճառ դառնում, մե՛կ՝ մարտի 1-ի գործով զբաղվող հանձնաժողովների անարդյունավետ աշխատանքը: Իսկ անընդհատ ջուր պղտորելու նպատակը միշտ նույնն է. որոշ մարդիկ ուզում են պղտոր ջրում ձուկ բռնել: Եվ ինձ համար դժվար է այս ամենից գլուխ հանելը: Հազիվհազ իմ գործից եմ գլուխ հանում՝ անընդհատ հիասթափվելով և ուրախանալով: Իսկ հիասթափությունս պայմանավորված է ժողովրդի վիճակով: Երբ մարդիկ հուսահատված են, արվեստագետն ո՞ւմ համար ստեղծագործի: Հայաստանում՝ այս առատ մրգի երկրում, ինչո՞ւ պիտի միրգն այնքան թանկ լինի, որ մարդը չկարողանա իր երեխայի համար գնել: Պետք է վերջապես հայ մարդու մասին մտածել, անել այնպես, որ մեր ժողովուրդը լավ ապրի: Այնինչ մենք անվերջ տեսնում ենք շահի, փողի, պաշտոնի համար մղվող կռիվներ:
«Ո՞ՒՄ ՆԵՐԵՆՔ, ՈՐ ՆՈՐ ԳԼԽԱՑԱՎԱՆՔ ՉԼԻՆԻ»
-Համաներումը կարո՞ղ է բարերար հոգեբանական ազդեցություն ունենալ մեր հասարակության վրա:
-Իմ կարծիքով` համապատասխան մարմինները նստած, շախմատային քայլեր էին կատարում ու մտածում՝ ո՞ւմ ներենք, որ մեզ համար նոր գլխացավանք չլինի: Եվ ես չգիտեմ, թե այդ համաներումն ինչ արդյունքի կհանգեցնի: Ներում էին, թող ներեին, էլ ինչո՞ւ էին այսքան բարդացնում, առաջարկությունների սպասում, քննարկումներ կազմակերպում: Բոլորն էլ գիտեն՝ ով ով է, ինչն ինչոց է: Համաներում եք անում, արե՛ք: Մեր կյանքը թատրոն է դարձել, մենք էլ դերասաններ ենք: Մեկը լավ է խաղում, մյուսը՝ վատ:
«ՄՇԱԿՈՒԹԱՅԻՆ ԿՅԱՆՔՈՒՄ ԽՈՐ ԱՆԴՈՒՆԴ Է ԲԱՑՎԵԼ»
-Պարո՛ն Թոքմաջյան, ի՞նչ ստեղծագործական պլաններ ունեք:
-Աշխատում եմ հնարավորինս ազնիվ և ճշմարիտ մնալ: Երբ նախագահական ընտրություններ էին մեր երկրում, մի կոմպոզիցիա արեցի՝ «Փախուստ իրականությունից»: Ինձ մտահոգում էին մեր թեկնածուների ելույթները: Բոլորն անխտիր իրար մեղադրում էին գողության մեջ: ՈՒրեմն, ի՞նչ, մենք ապրում ենք գողերի երկրո՞ւմ: Ես ուզում էի փախչել այդ իրականությունից ու ստեղծեցի նշածս կոմպոզիցիան: Հիմա մի քիչ հավատս վերադարձել է, և ուզում եմ այնպիսի մարդկանց կերպարներ քանդակել, որոնք ապրել են ազնիվ կյանքով, մշակույթ են ստեղծել: Աշխատում եմ Վահագն Դավթյանի կերպարի վրա, որի հետ անձամբ շփվել եմ: Բուռն ստեղծագործական կյանքով ապրած գրողի կերպարն ուզում եմ կերտել մարմարից: Մեր իրականության մեջ հիմա կան անհատ էնտուզիաստներ, որոնք արվեստ են ստեղծում, բայց ընդհանուր առմամբ մշակութային կյանքում խոր անդունդ է բացվել: Արվեստի զարգացումն ուղղակի կապ ունի երկրի տնտեսության, կենսամակարդակի հետ: Մարդիկ պիտի լավ ապրեն, որ ուզենան իրենց տներում նկար կախել, թատրոն գնալ, երաժշտություն լսել: Դա կյանքի էվոլյուցիոն զարգացման օրենքն է: Այսօր մեզ մոտ այնպիսի բաներ են կատարվում, որ կորչում է մշակույթը, իսկ մենք մշակույթի ժողովուրդ ենք: Բայց մեր մշակութային կյանքն այնքան էլ ակտիվ ու բոցաշունչ չէ: Նկատի ունեմ զուտ կերպարվեստի բնագավառը: Վերջերս ներքին գործերի նախարարության շենքի առաջ կանգնեցվեց իմ գործը` Արամ Մանուկյանի արձանը, որին ես սպասում էի չորս-հինգ տարի: Ինձ համար Արամ Մանուկյանը հայրենիքի նվիրյալ էր: Ինչպիսի՜ գերմարդկային հատկանիշներ է պետք ունենալ՝ ամեն ինչ հայրենիքին, պետությանը, ժողովրդին զոհաբերելու համար: Ես շատ ուրախացա, որ ՆԳՆ-ից նրա հուշարձանը կանգնեցնելու առաջարկ ստացա: Եվ հանկարծ որոշ կուսակցություններ ու կազմակերպություններ սկսեցին դժգոհել, թե Արամ Մանուկյանն ընդամենը ոստիկանապետ չի՞ եղել: Բայց ի՞նչ վատ բան կա դրանում, որ ՆԳՆ-ն նախաձեռնեց այդ արձանի տեղադրումը և մեծ շուքով կազմակերպեց բացումը: Ներկա էին երկրի առաջին դեմքերը: Սա երևույթ է մեր կյանքում, աշխուժություն է մշակութային աշխարհում: Բայց, ցավոք, գտնվեցին մարդիկ, որոնք փորձեցին ցեխ շպրտել այս առիթով, հեգնել, թե Թոքմաջյանի հերթական մոնումենտալ գործն է տեղադրվում Երևանում: Վերջիվերջո, ի՞նչ կապ ունի իմ անձը: Ես գործող արվեստագետ եմ և անընդհատ աշխատում եմ: Մտածում եմ, որ եթե կա քննադատություն, ուրեմն իմ գործն իրենից ինչ-որ արժեք ներկայացնում է: Մանավանդ որ եղան նաև գովեստներ: Ես գոհ եմ մեր իշխանություններից այս իմաստով: Նրանք կարողանում են գոնե նպաստել ինչ-որ արժեքավոր մշակութային գործերի ստեղծմանը: Օրինակ, հիմա ունեմ պատվեր` քանդակելու Մանթաշովին: Նա մեծահարուստ մեկենաս էր, որն իր փողերը չէր պահում թաքստոցներում: Գուցե այս արձանը կանգնեցնելով մենք կնպաստենք, որ նրա օրինակին հետևեն այսօրվա օլիգարխները: Այս բաները վկայում են, որ մեր ազգն իսպառ չի հուսալքվել, չի հեռացել իր ինքնությունից: Մենք` հայերս, չենք կարող հանգիստ նստել մեր տեղում: Բայց այս բաները բավական չեն բավարարված զգալու համար: Ես ուզում եմ, որ հասնենք գլոբալ խնդիրների լուծմանը` պետության, ժողովրդի, հասարակության զարգացմանը:
Զրուցեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2608

Մեկնաբանություններ